De 8 levenshoudingen van Mindfulness. Deze week nummer 3: Loslaten

De 8 levenshoudingen van Mindfulness. Deze week nummer 3: Loslaten

“Joh … trek het je toch niet zo aan! Wat kan jou dat nou schelen? Laat toch los!” Herken je de frustratie als iemand dit tegen je zegt? Makkelijker gezegd, dan gedaan. Je wilt het wel, maar hoe doe je dat dan???

Afleiding zoeken? Jazeker, dat kan best even helpen. Met de nadruk op even. Zodra je niet meer afgeleid bent, heb je grote kans dat het piekeren over jouw lastige persoon of situatie weer terugkomt en misschien zelfs wel intenser.

Door Mindfulness als levensstijl toe te laten, leer je hetgeen een lastige persoon of situatie met jou doet, er te laten zijn in het huidige moment. Hierdoor ontwikkel je het vertrouwen dat een onaangenaam gevoel vanzelf over kan gaan of dat het scherpe kantje eraf gaat. In beide gevallen creëer je ruimte bij jezelf om op een luchtigere manier met alledaagse problemen om te gaan. Loslaten wordt een natuurlijk proces.

En … het Mindfulness-loslaten gaat nog verder. Je leert hoe je aandacht doelbewust richt en vervolgens weer loslaat en je leert het streven om te herstellen, te veranderen, te ontvluchten, te verbeteren of ergens anders te zijn, in het huidige moment, los te laten. Want dat is juist hetgeen ons uitput.

Dit leer je overigens niet zelfstandig uit een boek. Je hebt hier echt hulp bij nodig. Tijdens mijn 8-weekse Mindfulnesstraining MBCT ‘Intenser en bewuster leven’, leer ik je in enkele maanden HOE je kunt loslaten (25 april a.s. laatste startdatum voor de zomer; in september 2018 nieuwe startdata).

 

Volgende week levenshouding 4: Geduld

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.