Zo weet je wat je wijze lichaam wil

Wist je dat je lichaam een eigen wijsheid heeft waar je contact mee kunt maken? Net zoals je contact kunt maken met gidsen, overleden dierbaren of met je ziel, kun je dat ook met je lijf. Het helpt je om je lichaam gezond en fit te houden.

Het olielampje van je auto

Vaak vergeten we ons lijf een beetje tijdens de dagelijkse drukte. Ja, je eet, drinkt en slaapt, maar we gebruiken ons lichaam vaak als een voertuig. Als het niet meer goed werkt, dan hebben we pas de neiging er echt aandacht aan te geven. Als je pijn hebt bijvoorbeeld of wanneer je erg moe bent. En als je dan terugkijkt, besef je dat je heel wat signalen van je lichaam hebt gemist.

Het werkt een beetje zoals het rode olielampje in je auto. Natuurlijk zorg je snel voor olie in je motor wanneer dat gaat branden. Maar de waarschuwingen van je lichaam zijn gewoon wat subtieler en dus makkelijker te negeren. We zijn allemaal wel eens moe of voelen ons wat stijf, maar door het te lang te negeren gaat je fysieke motor op een gegeven moment vastlopen.

Technieken

Dat wil je voorkomen, maar hoe doe je dat? En hoe kom je dan in contact met de wijsheid van je lijf? Ik geef je hieronder een aantal technieken.

2 Spieren

Een andere manier om direct aandacht op je lichaam te leggen is door spieren aan te spannen. Je kunt het deel voor deel doen en beginnen met je voeten. Span deze een paar tellen aan en ontspan ze dan weer. Dan ga je naar je onderbenen, span je spieren daar een paar tellen aan en ontspan ook daar. Zo ga je verder naar je bovenbenen en verder omhoog. Op deze manier ontspan je en je komt dan mooi in dialoog met je lijf.

Hoe voelt het daarna? Wat wil je lichaam tegen je zeggen? Misschien heeft het rust nodig, meer water, een dagje sauna of wil het gewoon vaker geknuffeld worden.

Luisteren naar je wijsheid

Je lichaam heeft een wijsheid in zich die het graag deelt. Je ontvangt die wijsheid makkelijker door stiller te worden en de volgende stappen te volgen:

Ga rustig alleen zitten en adem wat dieper. Sluit je ogen. Haal diep adem, houd je adem even vast en blaas dan rustig uit. Doe dit drie keer. Ontspan je lichaam door het deel voor deel eerst aan te spannen en dan te ontspannen.

Zet in gedachten de intentie neer dat je contact gaat maken met je lichaamsbewustzijn. En laat dan alle verwachtingen los. Houd van je lichaam, zoveel als je kunt en sta open voor wat het wilt zeggen.

Stel je lichaam voor als een stralend en wijs persoon en vraag: Waar heb je behoefte aan? Wat kan ik voor je doen?

Soms komt er meteen een antwoord, soms wat later. Je kunt het als een gevoel, een plaatje of een inzicht binnen krijgen, maar ook door wat iemand anders vertelt. Een antwoord kan je op een gegeven moment ook binnenvallen door iets wat je leest, waarbij je meteen het gevoel hebt ‘Ja! Dit klopt nu voor mij.’

Geniet van de nieuwe manier van samenzijn met je wijze lichaam.

 

1 Zintuigen

Heel simpel om mee te starten is: gebruik je zintuigen. Luister naar je lijf, zoals naar het gerommel in je buik. Heb je trek of heb je net iets gegeten wat niet lekker viel? Je kunt eens gaan opletten of je voeding binnenkrijgt die je lichaam makkelijk kan verteren.

Proef de smaken van je eten ook eens wat bewuster. Waar heb je zin in? Als het bijvoorbeeld vooral zoet is, dan kun je eens kijken of je wat zoeter (dus liever) voor jezelf kunt zijn. Hoe voelt je huid? Wil het aangeraakt worden of verzorgd worden met een crème?

Let eens op hoe je ruikt. De geur van je adem zegt ook iets over je spijsvertering en over je gezondheid. En hoe zie je eruit? Ben je blij met wat je in de spiegel ziet? En ga eens na hoe het kijken zelf gaat. Lukt het lezen nog goed? Voor je ogen is het fijn om geregeld verder weg te kunnen kijken, buiten in de natuur bijvoorbeeld.

Door de aandacht op je zintuigen te leggen, maak je al meer contact met je lichaam. Je let meer op de signalen en je kunt zo sneller bijsturen als je merkt dat je lijf gezondere keuzes van je wilt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.